Конспект уроку з природознавства "Птахи"

Тема уроку: Птахи
Мета: формувати поняття «птахи», уявлення про будову, спосіб життя птахів та їхнє значення в природі; розвивати мислення, спостережливість, уміння порівнювати, робити висновки, описувати тварин, ви­значати істотні ознаки, самостійно висловлювати думки, узагальнювати; виховувати бережне став­лення до природи.
Обладнання: ілюстрації із зображенням представників різних видів птахів, опудало птаха, таблиці.
Організація класу до уроку.
Вступне слово вчителя.
-Дзвінко пролунав дзвінок-
Розпочнемо наш урок!
У народі кажуть: " Добрий гість- дому радість". Подаруємо усмішку нашим гостям, посміхнемося один одному і з таким настроєм почнемо працювати.
Перш ніж почати урок, хочу повідомити, що за кожну правильну відповідь ви зможете отримати фішку. В кінці уроку ви обміняєте їх на оцінки.
Підсумок спостережень за змінами в природі.
Надаю слово нашому синоптику .
Учень. Вітаю всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні.
(учень розповідає про температуру повітря, стан неба, опади, інші явища).
Народний календар.
Вчитель:
-Який зараз місяць ? Чому він так називається ?
Які зміни відбуваються в живій та неживій природі ?
Які зміни ви помітили у праці людей?
Сюжетна - рольова гра.
Змінилось життя тварин з приходом зими. Ось яку розмову вдалося підслухати між сорокою та ведмедем. (Діалог)
Ей, Ведмідь, спиш чи що ?
Хррр? .. Заснеш з такою ... Чого тобі, скрекотуха ?
Та ось не розумію я, чому тебе Ведмедем звати ? Ну, заєць - біляк, ну птиця - глухар - це зрозуміло. А от Ведмідь ... Ну що таке Ведмідь ?
Ох-хо-хо ? Безтолкова ти птиця. „Мед-відь" - значить той, що „мед куштує". Знаю, де мед в лісі схований, тому і ведмідь. Зрозуміло ? Ох птиця, спокою не має. Тільки сон солодкий почав снитися, ніби в лісі дуплисте дерево, а в дуплі мед. І ніхто про те не знає, один я, Ведмідь, знаю. І, ніби-то... Прр.хрр?
Вчитель: Як ви думаєте, чому я нагадала вам про ведмедя?
В цю пору у них народжуються малята.
Перевірка знань, умінь і навичок учнів.
Індивідуальне письмове опитування на картках.
Фронтальне усне опитування.
Які тварини належать до риб?
Що допомагає рибам рухатися?
На які групи  розподіляють риб за способом живлення?
Як називається розмноження у риб?
Чому риби відкладають величезну кількість ікри?
Яке значення риб у природі?
Доведіть, що риби - живі організми.
Актуалізація знань учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
На попередньому уроці ви ознайомилися із рибами. Сьогодні на уроці ми розпочинає­мо вивчення наступної групи тварин.
Щоб дізнатися, яку групу ви будете вивчати сьогодні на уроці, вам потрібно відгадати загадку
Прилетіли гості,
сіли на помості.
Без сокири, без лопати,
Збудували собі хати. (Птахи).
Пригадайте, якими ознаками птахи відрізняються від інших тварин
Де живуть птахи?
 Назвіть відомих вам птахів.
Вам уже відомо, що птахи — це тварини, тіло яких вкрите пір’ям, а передні кінцівки перетворилися на крила. Живуть вони у лісі, на луках, біля водойм.
Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про будову тіла птахів та їхній спосіб життя. Ви також довідаєтеся про пристосування птахів до польоту та про їхнє значення у природі. Ви навчитеся розпізнавати види птахів, описувати їхній зовнішній вигляд.
Тема сьогоднішнього уроку — «Птахи».
 Вивчення нового матеріалу.
 Розповідь з елементами практичної роботи з метою формування уявлення про будову тіла птахів( використовуючи опудало) ,поширення та різ­номанітність.
Птахи — це тварини, які живуть у різних куточках Землі. Вони є і в сухих пустелях, і у вічних снігах, і високо в горах. Живуть птахи в лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Серед птахів є і карлики, і велетні. Найменшою пташкою у світі є бджолине колібрі (довжина тіла — до 6 см, маса — до 2 г). Найбільшим птахом є африканський страус (висота — до 3 м, маса — до 100 кг). Найменший в Україні птах — корольок червоноголовий (маса — 5 г), а найбільший — дрохва (до 20 кг). Серед птахів є не тільки дикі, а й свійські тварини: кури, гуси, качки, індики.
Всього на Землі живе 8600 видів птахів, з яких в Україні трапляється майже 400 видів.
Робота з підручником
Попрацюйте разом у парі та виконайте завдання, запропоноване на с. 109 підручника.
Півень і курка — свійські птахи, яких утримує і вирощує людина.
Яструб великий — перелітний птах, який живе в лісі й гніздиться високо на деревах. Живиться дрібними птахами.
Голуб сизий — дикий птах, який живиться насіння різних рослин. Гніздиться в розколинах скель, кам’яних будівель.
Дятел звичайний — осілий птах, який живе в лісі й гніздиться в дуплах. Живиться комахами, яких добуває і допомогою міцного дзьоба та довгого язика з-під кори дерев, а також насінням хвойних дерев.
Горобець хатній — осілий птах, який живе в населених пунктах й гніздиться в ущелинах будівель та скель, дуплах дерев. Живиться переважно насінням та ягодами різних рослин, а також комахами.
Журавель сірий — великий перелітний птах, який живе та гніздиться на болотах. Живиться насінням, ягодами, травою, а також комахами, жабами
Бесіда з елементами розповіді та практичної роботи з метою формування уявлення про будову птахів та пристосування їх до польоту.
З яких частин складається тіло птахів?
Тіло птахів складається з: голови, на якій є очі, рот, «озброєний» дзьобом; тулуба та кінцівок, з яких передня пара перетворилася на крила, а задня — на ноги, призначені для ходіння по твердій поверхні.
Не тільки крила, але й будова всього тіла птаха прекрасно пристосовані до польоту. Тіло птахів вкрите пір’ям і має обтічну форму. Пір’я надійно захищає їхнє тіло від холоду, тому навіть у люті морози птахи не замерзають. Зубів у птахів немає. їжу вони здобувають та подрібнюють за допомогою дзьоба.
У птахів слабо розвинутий нюх, проте дуже добре розвинутий зір. Причому очі у більшості птахів розташовані з боків голови, тому поле зору птахів дуже велике. Не повертаючи голови, птахи можуть бачити все, що робиться довкола. Птахи бачать предмети, розташовані на значній відстані. Особливо добре зір розвинутий у хижих птахів. Орли бачать дрібних пташок на віддалі 1 км. Ученим вдалося визначити гостроту зору хижого птаха - боривітра звичайного. Його зір виявився майже у З рази гострішим від людського. Якби людина мала такий зір, вона змогла б прочитати всю таблицю для визначення гостроти зору на відстані майже 100 м.
Птахи — це досконалі літальні апарати. Форма їхніх крил залежить від способу життя. У лісових мешканців вони короткі, округлі, що дозволяє їх власникам зручно маневрувати поміж деревами. Морські птахи, навпаки, мають довгі, тонкі крила, за допомогою яких вони легко долають великі відстані. Швидкість польоту птахів сягає 50-90 км/год. Найшвидше літає, як встановили вчені, чорний стриж — зі швидкістю 110 км /год Серед птахів є й такі, які не літають. Наприклад страуси не літають, проте дуже швидко бігають за допомогою потужних ніг (80 км/год) і легко можуть позмагатися з автомобілем.
До нелітаючих птахів належать пінгвіни. У них крила перетворилися на ласти, за допомогою яких пінгвіни добре плавають і пірнають.
Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлення про живлення птахів.
Під час польоту птахи витрачають дуже багато енергії.
Пригадайте, звідки отримують енергію живі організми. (Енергію організми отримують з їжі).
Щоб літати, птахи мають багато їсти. Живляться вони різноманітною їжею.
Розгляньте схему.
На які групи за способом живлення поділяють птахів?
Рослиноїдні, які живляться плодами рослин, травами, насінням (глухар, тетерук, шишкар).
М’ясоїдні, яких поділяють на комахоїдних (синиця, дятел, ластівка, стриж, зозуля, корольок) та хижі, що живляться дрібними птахами й звірами (орел, яструб, шуліка, сокіл, сова).
Всеїдні, які живляться як рослинною, так і тваринною їжею (сойка, горобець, грак).
Попрацюйте разом у групі та виконайте завдання, запропоноване на с. 111 підручника.
Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлення про значення птахів у природі.
Яке значення птахів у природі?
Птахи — корисні тварини. Багато з них живиться комахами та їхніми личинками, гризунами, знищуючи самим шкідників. Наприклад, синиця з’їдає за день стільки комах, скільки важить сама. Шпак тільки за сніданок поїдає 50-60 комах. Ластівка за літо з’їдає до одного мільйона комах. Будь-яке пташеня з’їдає за день їжі більше, ніж важить саме. Птахи розносять насіння рослин. Без пташиного щебету природа стала б сумною і непривітною.
 Фізкультхвилинка.
Раз, два - всі пірнають.
Три, чотири - виринають.
П'ять, шість — на воді кріпнуть крильця молоді.
Сім, вісім - що є сили всі до берега поплили.
Дев'ять, десять - обтрусились і за парти опустились.

Закріплення засвоєних знань, умінь та навичок учнів.
Робота в зошиті з друкованою основою.
Виконаймо завдання 1 в зошиті на с. 58.
Що вам пропонується зробити в завданні? (Підкреслити назви птахів і дати відповідь на запитання Горобець, муха, сорока, дельфін, грак, ластівка, соловей, хрущ, сойка, стриж, камбала, шпак, дятел, синиця, черепаха, сова, журавель, тритон, голуб, яструб, метелик).
Які ознаки об’єднують відібраних тварин? Тіло має обтічну форму і вкрите пір’ям, передні кінцівки перетворилися на крила.
Виконаймо завдання 2 в зошиті на с. 53.
Що пропонується зробити в завданні? (Розгадати кросворд).
Що тобі відомо про цього птаха? Дятел — це осілий птах, який живе в лісі й живиться комахами - шкідниками.
Відгадування загадок про птахів.
Відгадайте загадки на с. 110 підручника.
Підсумок уроку. Оцінювання
Про що ви дізналися сьогодні на уроці?
Яка пташка є найменшою в Україні?
Яка пташка є найбільшою в Україні?
На які групи поділяються птахи за способом живлення?
Яких перелітних птахів ви запам'ятали?
Оцінки отримаєте відповідно до кількості фішок.
Завдання додому.
Опрацювати статтю в підручнику на с. 109-112. Дати відповіді на запитання після статті.( 1 група- дібрати загадки про птахів, 2 група - дібрати прикмети пов'язані з птахами)
Рефлексія
Вчитель.
За відповіді ваші спасибі вам, діти.
Прийшов час урок завершити.
Сьогодні ми продовжили
Тваринний світ вивчати.
Як підсумок, можу
Одне лиш сказати:
Зробили багато -
Знання будете мати.
Повинні ви завжди
Урок цей пам 'ятати.





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Конспект уроку "Здоров'я – найбільше багатство"

Виховний захід " Свято Миколая"